Bakanlıktan yapılan açıklamaya nazaran, Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu tarafından 13 Ağustos 2024 tarihinde gerçekleştirilen 348 sayılı toplantıda, tüketicileri aldatan, yanıltan, deneyim ve bilgi eksikliklerini istismar eden reklamlar ile haksız ticari uygulamalar incelendi.
Reklam Kurulu’nun bu ayki gündeminde görüşülen 138 adet belgeden 128’i mevzuata ters bulunurken kelam konusu reklam ve ticari uygulamalar hakkında reklam durdurma cezası ile birlikte, toplam 16.257.632,00-TL idari para cezası uygulanmasına karar verildi.
Reklam Kurulu 2024’ün birinci 8 ayında 1055 belgede 165 milyon TL ceza uyguladı
Böylece, 2024’ün birinci sekiz ayında Reklam Kurulu tarafından toplam 1.202 adet evrak hakkında görüş ve değerlendirmelerde bulunulmuş olup aldatıcı reklam yahut haksız ticari uygulama olduğu tespit edilen 1.055 adet belge hakkında durdurma cezasının yanı sıra, toplam 165.041.612-TL idari para cezası uygulanmasına karar verildi.
Tüketicileri aldatıcı ve aldatıcı nitelikte birçok reklam ve ticari uygulamaya yönelik karar alınan toplantıdan dikkat alımlı kimi kararlara aşağıda yer verildi.
Diğer taraftan, Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu tarafından yapılan değerlendirmeler sonucunda; bir çevrimiçi arama motorunda yapılan arama sonucunda görüntülenen sonuç içerisinde yer alan fiyat bilgileri ile o sonuç üzerinden direkt ulaşılan internet sitesinde yer verilen fiyat bilgilerinin birbirinden farklılık gösterdiği, hasebiyle kelam konusu arama sonucunun tüketicileri aldatıcı ve aldatıcı nitelikte olduğu değerlendirilmiş ve turizm bölümünde faaliyet gösteren yurt dışı merkezli şirkete ilişkin aldatıcı fiyat teklifi sunan reklam ve tanıtımlara durdurma ve idari para cezası uygulanmasına karar verildi.
Sağlık turizminde tüketicilerin sıklıkla tercih ettiği bir devre mülk tesisinin tanıtımlarının reklam mevzuatı kapsamında incelemesi sonucunda; tesisin termal özelliğe sahip kaplıca alanlarının mühürlenerek kullanıma kapatılmasına rağmen reklamlarında havuz görsellerine ve “termal” ibaresine yer verilerek tüketicileri aldatıcı tanıtımlarda bulunduğunun tespit edilmesi hasebiyle kelam konusu firma hakkında reklamların durdurulması ve idari para cezası uygulanmasına karar verildi.
Ticaret Bakanlığı’na bağlı Reklam Kurulu’nun önceliklerinde birisi de, hiç elbet tüketicilerin satın almayı düşündükleri mal yahut hizmetlerin nitelikleri yahut bileşenleri konusunda açıkça ve gerçeğe uygun olarak bilgilendirilmesidir. Bu yaklaşıma uygun olarak, ayakkabı dalında faaliyet gösteren bir firmaya ilişkin yurt dışı alan ismi uzantılı internet sitesinde yayınlanan reklamlarda eser bileşeninde domuz derisi bulunduğu bilgisine yer verilmesine karşın Türkiye alan ismi uzantılı internet sitesinde tıpkı esere yönelik yayınlanan reklamlarda eser bileşeninde domuz derisi bulunduğuna ait rastgele bir bilgiye yer verilmediği tespit edilmiş, Heyet tarafından yapılan kıymetlendirme sonucunda tüketicileri eksik bilgilendiren reklamların durdurulmasına ve reklam veren hakkında idari para cezası uygulanmasına karar verildi.